Fika dags på färjan. Det är bäst att ladda på för resan är lång.

Några av våra medlemmar hade framfört ett önskemål i föreningen om att åter göra en resa söderut för att besöka några kaktus och suckulent odlare. Denna gång ställde vi in siktet på Tyskland. Efter planering blev vi sex stycken som med en lånad minibuss åkte ner och besökte fyra odlare. Avresa skedde den 4 april och gick via Rödby – Puttgarden vidare ned genom Tyskland. Fortfarande låg snö kvar på åkrar och norrsluttningar. Våren hade inte anlänt men några gula krokus i en rondell gav löfte om att våren var på väg. På Torsdagen åkte vi rakt söderut i 12 timmar. Det låter segt men Stig-Arne hade många underhållande äventyr att berätta om. Första övernattningen blev i Kassel där vi med hjälp av fru GPS till slut efter att ha snurrat runt i ett villaområde hamnade på Hotell IBIS .

Nästa dag bar det av 20 mil österut till Erfurt där vi besökte den berömda anläggningen Kakteen Haage. Vi var föranmälda och fick av Ulrich Haage en timslång rundvandring i anläggningens förökningsväxthus. Ulrich berättade om anläggningen och om familjen Haage som drivit anläggningen i många generationer.Det var mycket intressant att höra om hur en plantskola kan överleva i hundratals år med alla de problem de inneburit som tex. att  nazisterna under Hitlertiden inte gillade att man odlade "Negerväxter" då suckulenter inte ansågs vara tillräckligt "ariska". Under DDR-tiden blev det ett annat förtryck och det förvandlade plantskolan till ett institut. Inte helt enkelt förmodligen.

Där efter var det dags att ta fram sina önskelistor och handla, det var rena julafton! Vår minibuss fick en första påfyllning av diverse små och stora plantor. Magnus fick även besök av sina tyska kaktus vänner Immanuel och Christin som oväntat hade med sig en låda med plantor.

Äntligen framme vid resans första mål. Kakteen Hagge i Erfurt.
Från V. Peter, Agneta, Eva, Magnus, Svante, Stig-Arne.

• Guidning av Ulrich Haage (I mitten)

• Det första växthuset med moderplantor, här främst Echinopsis.

• Peter beundrar moderplantor av Opuntia.

• I detta växthus är det främts epifytiska kaktusar, men även en del Hoyor.

• Här hittade vi en riktig raritet. Selenicereus witti.

Fr. v. Immanuel, Christin, Stig-Arne, Agneta, Eva. Alla lyssnar de koncentrerat på Mr. Haage.

• I föröknings husen är det mycket spännande!

• Personal som skolar om fröplantor.

• Fröplantorna odlas vidare i brätten.

Fröplantor i mängder!

• Även större plantor finns för den som har en stor bil.

• Epi hybrider i mängder!

• En plantering med vinterhärdigt.

Det var lite svårt att bestämma sig!

Efter Haage så var vi helt utsvultna. Efter mycket letande så hittade vi tillslut en mysig pizzeria i en liten by.

Efter 5 timmar gick färden vidare österut till Uwe Schweiger i Mannstedt som bor i ett gammalt hus i en liten by . Uwe är duktig på att driva upp Echinopsis hybrider. Uwes fru hade bakat och kaffet stod färdigt i växthuset. Mycket godis serverades och många godbitar köptes. Uwes familj var mycket hjärtlig och det var med ett visst vemod vi lämnade familjen för färd västerut mot Dortmund.Vi var nog alla överens om att detta var helt klart resans mest hjärtevärmande besök.

Uwe's gård med 2 växthus. Det främsta innehåller hans privata samling, och i det andra finns de Echinopsis hybrider han förökar och säljer.

• Uwe's kompis (till höger)kommer med kaffe till Agneta och Stig - Arne

• Uwe vill sälja en kaktus till vår sansevieriavän. Inte ens han lyckades....

Peter hittade såklart en Agave bland alla Echinopsis plantor! Jo han köpte den....

Fr. V. Peter. Stig-Arne, UWE, Magnus, Uwes fru och dotter, Eva

Äntligen framme hos Exotica.

Efter övernattning bar det så iväg norrut mot Krefeldt och familjen Specks som är innehavare till den stora suckulent odlingen Exotica. Här fanns inga kaktusar men väl massor av annat! Många knölar inköptes och bilens utrymme började bli begränsat. Många bruna lådor fylldes, i tron att detta var det sista besöket på resan.

• Oj vad många vackra plantor!

• Pachypodium

• Testudinaria

• Hhmm...knölar!

• Ägarna, paret Specks.

• Peter laddar på med mera!

• Att handla suckulenter tar på krafterna. En kopp kaffe innan Euron skall fram sitter fint.

Ännu finns det plats kvar!

Ernst Specks berättade att han har en bekant som driver en stor växtanläggning och kanske har saker som vi skulle gilla bla. Agave! Hhmm....kan det vara något tro?  Efter kaffe bar det av till Eden-plants som drevs av Ingo Breuer. Eden–plants ligger i Heinsberg, efter lite knixande på småvägar fann vi till slut rätt hus. Bakom huset låg sedan många stora växthus och vi fick leta en bra stund innan vi hittade Ingo längst in i det största, djupt försjunken i sina kaktusbäddar. Han hade flera otroligt stora växthus, mycket större än Exoticas. Inte dåligt med tanke på att detta var hans hobby!

Trångt? Nja....inte så farligt.

• Ingo's bord med plantor till försäljning.

• Otroligt utbud för en hobby försäljning!

• Ingo försjunken vid några av de bord som innehåller hans privata plantor. Men han har ett par hus till.....

Ingo i egen hög person (i ett annat hus)

Vin och god mat i trevligt sällskap. Sista natten med gänget.

Bilen var nu fylld med suckulenter från golv till tak och färden bar vidare av till Bremen där vi gjorde en sista övernattning. Den kvällen gick vi på mysig Italiensk restaurang och riktigt gottade oss, det var ju sista aftonen med gänget. Dagen efter bar det  av hem. Alla var mycket nöjda över den lyckade resan och vi pratade redan om kommande resmål, Holland nästa kanske.......Lätt utmattade åkte vi på färjor o motorvägar med våra nya små och stora vänner.

Det är inte färska örter i lådan.

Text av Stig-Arne och Eva, med kompletteringar från Magnus.